הרבה פעמים אני משתמש במונח: "השיווק הישן". זאת בניגוד ל"שיווק הכן", שהוא בעיניי השיווק החדש.
על מנת לחדד את הדברים ולעשות סדר, הכנתי רשימה של כמה הבדלים מהותיים בין השניים:
השיווק הישן שם את הדגש על צרכי הלקוח וצרכי השוק – השיווק הכן בודק מה אני, כבעל העסק, צריך. איפה לי נעים.
בשיווק הישן המטרה היא למכור את המוצר, כשכל הדרכים כשרות – בשיווק הכן המטרה היא לתת את המתנה שלי למי שצריך אותה.
בשיווק הישן, הפרמטרים ל"מהי הצלחה בעסק" הם ברורים, קבועים ולא משתנים. בשיווק הכן, הצלחה היא עניין יחסי. לאחד הצלחה היא יותר לקוחות, לשני הצלחה היא להסכים לבוא לידי ביטוי בעסק שלו, לשלישי הצלחה היא להצליח לשלב פרנסה עם משפחה.
בשיווק הישן, הרגשות של בעל העסק לא משחקים תפקיד, החשיבה היא לוגית ושכלתנית. בשיווק הכן, הרגש והבטן מובילים אותי.
השיווק הישן הוא גנרי, מוצע לי מודל פעולות, שלבים ודרך אחידים. לא מותאם לאופי או לקצב של הבנאדם הספציפי. השיווק הכן הוא אישי, מותאם לכל אדם, ובתוך כך גם לכל סוגי הרגשות, המקצבים והשלבים שאותו אדם חווה במהלך השיווק והגדילה. זה כל הזמן משתנה.
בשיווק הישן, קהל היעד ברור, מאופיין מראש. בשיווק הכן אנחנו בונים קהילה אורגנית תוך כדי תנועה. בהתאם לצורת המחשבה שלנו אנשים שונים נמשכים אלינו. לא תמיד הם יהיו האנשים שהייתי חושב לפנות אליהם מלכתחילה, כך למשל אני קיבלתי אליי לפגישות אישיות זוגות ושכירים, שזה 2 קהלים שבכלל לא חשבתי לפנות אליהם. מה שקרה זה שהם התחברו לצורת המחשבה שלי, ומצאו מה לקבל ממני כשכיר וכזוג.
בשיווק הישן, יש הגדרה מדויקת של המוצר. בשיווק הכן, המוצר מבוסס על צורת המחשבה, ולכן אין כל חובה להגדיר אותו מראש. שיתוף הדיאלוג הפנימי לאורך זמן יוצר קשר שבו הלקוח מבין מה הוא רוצה לקבל ממך. הגדרת המוצר פותחת אותו ליותר קהלים, והמוצר מתפתח.
השיווק הישן מבקש להבטיח כמה שיותר. השיווק הכן מבקש להבטיח רק עד הגבול שלי, לתת רק את מה שאני יכול לתת.
השיווק הישן שואל את בעל העסק: מה אתה יכול לשפר בעצמך בשביל להיות מוצלח יותר? השיווק הכן שואל את בעל העסק: מה עוד אתה צריך לקבל בעצמך, באיך שאתה כבר עכשיו, על מנת שתוכל לייצר תנועה לעבר הרצונות שלך?
בשיווק הישן זו עבודה חיצונית, מהחוץ פנימה. בשיווק החדש זו עבודה פנימית, שמשתקפת החוצה.
השיווק הישן מעודד צרכנות לשם צרכנות, השיווק החדש מעודד הגשמה וחיבור עצמי.
השיווק הישן מחפש יעדים ותוצאות. השיווק הכן נהנה, לומד ומתפתח מהדרך עצמה.
לסיכום, השיווק הכן סומך על בעל העסק שיש לו מה לתת מעצמו, כמו שהוא, ולכן הוא לא צריך לייצר תדמית,
ובמקביל, סומך על קהל הלקוחות, שיידע לזהות מה הוא צריך מבעל העסק.