מושגי יסוד בגישת הכנות

DSC_8429

כנות - המקור העמוק שנמצא מתחת להתנהגות או מילה מסויימת, החקירה לעבר המקור נקראת "לרדת קומות", כאשר בכל קומה קיימת רמה נוספת של כנות, מתוך העולם הפנימי של האדם, הקומה התחתונה ביותר היא הכוונה העמוקה ביותר לקבלה ומתן של אהבה דרך הרצון העמוק לתת את מי שאנחנו לעולם.

המערכת - המערכת היא הגדרה לכל מה שמרכיב את האדם: גוף, מיינד ונשמה וההתייחסות אליהם כמערכת אחת אשר מקבלת את ההחלטות על בסיסן אנחנו צועדים את חיינו.

רצף מחשבות - רצף מחשבות הוא תיאור לתנועה של התודעה שלנו, בעזרת המחשבות. תשומת לב לשרשרת המחשבות שלנו, יכולה ללמד אותנו הרבה על צורת המחשבה שלנו, ועל המבנים התודעתיים שלנו.

צורת מחשבה - אוסף הכלים התודעתיים שפיתחתי במהלך חיי, צורת המחשבה שלנו מאפיינת את הדרך בה אנו חושבים ופועלים, והיא מתארת את הלוגיקה הפנימית שלנו, ואת האסטרטגיות שפיתחנו על מנת למצוא את האיזון הפנימי שלנו מול הארעיות של החיים. צורת המחשבה משלבת בין הדברים שרכשנו, היכולות שנולדנו איתן, וכלים שפיתחנו מתוך ניסיון החיים שלנו וסיטואציות שנקלענו אליהן.

כלי - כלי הוא הפיכה של דפוס (שקיים במערכת שלנו ונועד לסייע לנו לעבור מחוסר איזון פנימי לאיזון פנימי), לפרקטיקה תודעתית, אשר ניתן להסביר אותה לאדם אחר.

מעגל הרגש המלא - מעגל הרגש המלא הוא מודל המתאר את התנועה בין מי שאני חושב שאני צריך להיות לבין מי שאני באמת, המודל מדבר על ארבע תומכים להיות מי שאני, וארבעה מנגנונים ללהיות מי שאני צריך להיות. המודל מראה שלא משנה מה אנחנו בוחרים בכל מקרה נצטרך לעבור דרך מעגל הרגש שלנו.

הפער - הפער מייצג את המרחק שיש בין האידיאל, בו אני מאמין שאני במיטיבי ראוי לאהבה ואישור לבין מה שאני מאמין וחושב על עצמי באמת. 

המנגנונים - ארבע מנגנונים: מאמץ, שקר, הימנעות והיפוך, שעוזרים להתגבר על הפער בין מי שאני חושב שאני, לבין האידיאל שאני מאמין שאני צריך להיות בו על מנת לקבל אישור ואהבה. 

התומכים - ארבעת התומכים: אמונה, כוונה, מנוחה,תשוקה. שעוזרים לי להסכים להיות מי שאני באמת ולנקות מעליי גם את מה שאני חושב על עצמי וגם את מה שאני חושב על מי שאני צריך להיות על מנת לקבל אישור ואהבה.

מעגל הרגש - סה״כ כל הטראומות שעברנו בחיים, ונמצאות בזיכרון התאי שלנו, מעגל הרגש הוא דימוי למעגלים אלקטרוניים שעל ידי חישמול מונעים מבעלי חיים לצאת משטח שהוקצה להם, כך הטראומות שלנו יוצרת סביבנו מעגל, שכל פעם שאנחנו עוברים דרכו אנחנו חשים חישמול.

הידבקויות - הידבקויות מתארות מצב בו אנרגיות שונות בגוף יוצרת קשר ביניהן, כלומר ברגע שאנרגיה אחת מופיעה, אנרגיה אחרת חייבת לבוא בעקבותיה, הידבקויות מתארות מצב בו יש קושי להפריד בין האנרגיות האלו במערכת.

טראומת אושר - טראומת אושר זו הדבקות בין אנרגיה של אושר, תשוקה, הנאה, מנוחה, השתוללות, ביטוי אינטימיות, דבוקה ביחד עם אנרגיה של פחד, חוסר אונים, כאב, עונש, והמערכת לא יכולה לחוות את האנרגיה של אושר התשוקה מבלי שתגיע אחריה האנרגיה של הכאב, העונש או חוסר האונים.

תנועה שלא למען - עבודת ה"למען" מחפשת את הכוונה שנמצאת מתחת לכל פעולה, דיבור או תנועה שלנו ושואפת ליצור בירור אם אני רוצה בכלל את הכוונה הזו? אם אני יכול לתקשר אותה החוצה במקום את העטיפה? ואיפה אני יכול לזהות תנועה מתוך הלב ולא למען תוצאה כזו או אחרת.

כוח הנשמה - הוא בעצם כוח החיים הרוחני שלנו, הוא הרצון שלנו להביא את עצמנו במלאונו בעולם הזה, להראות את מי שאנחנו, ולתת את האור שלנו דרך הגוף בו אנו חיים. כוח הנשמה נמצא בכל דפוס מחשבתי או התנהגותי שלנו, וזיהוי שלו מחזיר אותנו לכוונה של התנועה שלנו, והבנה של השומרים.

השומרים - החלק בתוך הדפוס, מחשבה או התנהגות שתפקידו, להגן עלינו שלא ניפגע, ששום דבר רע לא יקרה למערכת שלנו, מערכת השומרים עובדת על פי הסכמי עבר וניסיון חיים.

הסכמי עבר - הסכמי עבר אלו כלים שפותחו על ידי השושלת המשפחתית תרבותית חברתית שלנו ונועדו לפתור בעיות שהיו רלוונטיות בדורם, אך אנו ממשיכים להשתמש בהם מתוך הרגליות הגוף, למרות שהם לא תואמים את מצב החיים בו אנו נמצאים.

מודל צורת מחשבה - מודל צורת המחשבה בנוי מארבעה שלבים: שלב ראשון קבלת צורת המחשבה של עצמינו, שלב שני קבלת צורת המחשבה של האחר שלב שלישי הרחבת צורת המחשבה של עצמינו מתוך המפגש עם האחר שלב רביעי לימוד של צורת המחשבה.

רווח גוף - בגוף שלנו יש גלים שונים של אנרגיות, המשפיעים על תחושות בגוף, לא פעם אנחנו רוצים להגיע לתחושות גוף מסוימות ועל מנת להשיג אותן, אנחנו מפעילים מחשבות מסויימות שמודבקות לאנרגיות מסויימות בגוף, כשאנחנו יוצרים מצב כזה זה נקרא - רווח גוף.

מיכלי רגש - סיפורים קבועים של התודעה שלנו שדרכם אני יכול להרגיש רגשות לא לגיטימיים שאני צריך להרגיש.

קולטי רגש - קבוצה של נושאים שכיחים, דרכם ניתן להרגיש רגשות (כסף, מין, ילדים, בן זוג).

נוסחת ביטחון - המונח מבוסס על נוסחת קו ישר, המתייחסת לשיפוע של הישר, נוסחת ביטחון זה המכנה המשותף בין כמה סיפורים פנימיים שיש להם מקדם דומה, המקדם הדומה עוזר לראות את הנוסחא של הסיפורים האלו, ושבכל פעם יש קולטי רגש שונים.

מבנים תודעתיים - סיפורים שיושבים על לוגיקות קיימות, בתוך המערכת ומחוברים לתחושות ורגשות בתוך המערכת שלנו, וביחד יוצרים מבנה תודעתי.

כאבים רוחביים - כאבים רוחביים אלו הם סיפורים החוברים לרגשות ותחושות הגוף, החוזרים על עצמם בסיטואציות שונות וברוב מערכות היחסים שלנו, הדרך לאתר אותם זה על ידי מודל ה"עץ", המעיד על חזרתיות של כאב והופך אותו לרוחבי.

צרכים רגשיים -  דרך בה נהגו בנו בתקופות בניית המערכת שלנו, והפכו להיות שפת האהבה שלנו, התנהגויות אלו הפכו להיות צרכים רגשיים שלנו, ולמרות שכאדם בוגר המערכת התודעתית שלנו לא רוצה בחלק מהם עוד, עדיין, הגוף שלנו מגדיר אותם כאהבה וביטחון, והם הופכים להיות צרכים רגשיים.

המציאות היא המפה הכי עמוקה של הצרכים שלי - המציאות היא המפה הכי עמוקה של הצרכים שלי זה אחד ממשפטי היסוד של גישת הכנות, משמעות המשפט היא שהמציאות שלנו, הפרשנות שלנו אותה, הדרך שבה אנו פועלים בתוך המציאות שלנו ומכאן מגשימים אותה, היא דרך הצרכים הרגשיים שלנו (שלא לכולם אנו ערים). אחד הכלים לעבודה עם המשפט זה מודל מצה״ב, המאפשר לתת מענה לצורך הרגשי בדרכים חלופיות, כך שהמציאות שלנו תוכל להשתנות.

הפרדה בין פעולות לרגשות - במערכת הפנימית שלנו ישנן הידבקויות בין פעולות מסויימות, לבין רגשות ותחושות שנקשרו להן. על מנת לייצר תנועה יש לעשות הפרדה בין הפעולות שלנו, לרגשות שלנו, כלומר את הפעולות לעשות - ואת הרגשות להרגיש - ולתת להם מקום דרך הגוף.

שרשרת התקשורת - שרשרת התקשורת מחלקת את התקשורת בין אדם לרעהו לארבעה חלקים: החלק של שמיעת המילים, החלק של המפגש עם העולם הרגשי של האדם, הכוונה, אותו רצון שמתעורר מתוך המפגש עם העולם הרגשי, והאסטרטגיה, הדרך בה בחרתי להשיג את הכוונה שלי (כנות, מאמץ, שקר, הימנעות והיפוך). 

מצבי משיכה (שלושת הכפתורים)  - מצבי משיכה מאפיינים את שלושת המצבים בהם יכול להיות שרוי אדם: מצב בו הוא רוצה לשמור עליו מהאחר; מצב בו הוא רוצה שהאחר יתעלם ממנו; מצב של דחייה בו הוא דוחה את האחר מפניו. שלושת הכפתורים נמצאים בשליטת המערכת של האדם.

הכרה פעילה אוהבת - מצב בו יש תוספת למערכת בשם "האני המתבונן", כאשר ההתבוננות במערכת שלנו היא בעין טובה, אוהבת ומתוך הבנה שכל מה שקיים בתוכנו, המערכת יצרה מתוך מחשבה שהוא יטיב איתנו.

מרחב מוגן - יצירת מרחב, אזור, תחום בחיים בו אנו יכולים לתת מקום לרגשות לצרכים ולתחושות שלנו, שמוגדרים במערכת שלנו כלא לגיטימיים.

התמסרות בכאב - התמסרות בכאב הוא מצב אשר אדם, שלא יכול להרגיש את העוצמה הרגשית ולהיפגש עם הקיים במערכת שלו, מאמין שעל ידי שינוי הבחוץ, הוא יוכל להעלים ולרפא את הכאב.

הרחבת האני -  המערכת שלנו מורכבת מכלים שפיתחנו במהלך החיים, על מנת להיטיב עם הקיים בנו. לא פעם אנחנו משתמשים במהלכים אלו במערכות יחסים, שלתפיסתנו מגדירות את האחר כחלק מהאני שלנו (בן זוג, ילד), ולכן באוטומט מנסים להנחיל עליו התנהגויות אלו שלנו. 

מדידת צורת מחשבה - היכולת של אדם למדוד כלים אשר פותחו במערכת אחרת, ולראות האם הם מתאימים לשימוש במערכת הפנימית שלו.

מודל מאור לשפה - הוא  מודל הסוקר את כל השלבים שהאדם חווה: החל מהרצון שלנו לתת את מי שאנחנו בעולם, עד למשפט או התנהגות מסויימת (נתינה, אישור לאהבה, צרכים רגשיים, דפוסים, תקשורת, פעולה).

נתינה מתוך פצע – נתינה למען, למען לייצר לעצמי כאב, למעשה זוהי לקיחה.

נתינה מתוך מנוחה - נתינה שלא למען, מתוך רצון טהור.

מודל הלגו - יצירת תקשורת עם האחר המבוססת על הבנות של מבנים תודעתיים, ויצירת מבנים חדשים בעזרת לבנים שנלקחו מהמבנים הקיימים.

השיטה שלי - איסוף של הכלים שפיתחתי במהלך החיים, והפיכתם לשיטה עבודה.

מבנה שיח פנימי - מבנה השיח הפנימי מחולק בגישת הכנות לארבעה חלקים: תשומת לב למחשבה שהגיעה מבפנים או מבחוץ, מפגש עם העולם הפנימי, יצירת כוונה, ביטוי או פעולה פנימית.

תודעת עבד - הינה תודעה המדמה מצב של עבד ואדון, מצב בו אני מאמין שצרכים של אדם אחר קודמים לצרכים ולרצונות שלי ואני מאמין שעל מנת לשרוד אני צריך ללמוד כיצד לוותר על הצרכים והרצונות שלי.

השדה - מרחב של התבוננות, מרחב של נקודת מבט רחוקה יותר על הסיטואציה.
את השהות בשדה אני מחלק ל- 3 חלקים:
שלב ראשון הפרולוג
שלב שני - העמקה
שלב שלישי - העמקה, עבודה בשדה בשני מישורים דרך הגוף וגם דרך התודעה.
אילוף הגוף - שימוש במערכת ההתניות של הגוף והפחד של הגוף ממוות, המאפשר ליצור חיבור עד כדי אחדות בין תנועה טבעית של הגוף לתחושת סכנה וכאב. תפקידו של האילוף הוא ליצור תנועה שהינה טבעית או למנוע תנועה טבעית שקורית.
השימוש בכאב יוצר טראומה בתוך הגוף ומכאן נוצרת התנועה החדשה.
אילוף הוא שימוש בדרך הטבע ללמד את הגוף את דרכו המשלבת בין רצון נשמתו לסביבה בה הוא חי.
יש על אדם בכל רגע בחייו לבדוק ולהיות מודע לאילופי גופו ולחבר את גופו לתנועה קשובה לגופו לנשמתו ולסביבתו.

התבוננות רמה 1,2,3 - אני מחלק את אני המתבונן במחשבות שלי לשלושה חלקי עבודה:

התבוננות רמה 1 - תשומת לב למחשבות שלי, לדיאלוג הפנימי שלי, מה אני אומר לעצמי, איך אני מדבר לעצמי, על מה אני חושב.

התבוננות רמה 2 - תשומת לב האם אותם סיפורים הם חלק ממבנה גדול יותר, סיפורים שחוזרים על עצמם, מבנים של חרדה, מבנים שקשורים לקריירה שלנו, מבנים שקשורים לזהות עצמית שלנו, מבנים שאנחנו מכירים מהילדות שלנו, האם יש נוסחא למבנים שבהם הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמינו בראש הם חלק ממנו.

התבוננות רמה 3 - על איזה הנחות תודעתיות יושבים המבנים האלו. למשל: "העולם אינו מקום בטוח", "אדם הוא פגום", "אסור לי להיות כמו שאני", "באדם קיים רע שצריך אותו לחסל", "בשביל לקבל מקום בעולם אני צריך להיות משהו מסויים".

התבוננות רמה 3 יוצרת עבודה חדשה בה אני בעצם יוצר שינוי במעבר תודעתי מתודעה אחת לאחרת על ידי יצירת הנחות תודעתיות חדשות.

 

@ כל הזכויות שמורות לרועי בן יוסף כנף

אשמח מאוד לפגוש אתכם,
לתיאום ולכל שאלה, תהייה ובקשה ניתן להתקשר למיכל