מכירים את זה שאתם רוצים משהו בשביל הילד שלכם, משהו שאתם מאמינים שיעשה לו טוב?
שיהיה יותר רזה,
שיהיה תלמיד טוב,
שיבלה יותר זמן עם חברים,
שינגן יותר שעות?
ואתם מדברים איתו ומסכמים דברים:
שלא אוכלים בין הארוחות, שעושים כל יום שיעורי בית, שמזמינים חבר פעמיים בשבוע, שמנגנים כל יום חצי שעה.
ומכירים את זה שלמרות שסיכמתם והכל היה ברור הם לא עומדים במה שקבעתם יחד? ובשביל להחזיר אותם למסלול אתם אומרים להם "אבל תזכור, אתה רוצה להיות רזה", "אתה רוצה להיות תלמיד טוב", "אתה רוצה להיות עם חברים, לדעת לנגן טוב, אז תתמיד, תתאפק, תנסה, תתאמץ, תשתדל, זה שווה, זה כדאי, תזכור כמה אתה רוצה את זה".
והרבה פעמים אני קולט שהשימוש במטרה, ברצון, כדרך לתת מוטיבציה לילד, יוצר בדיוק את ההיפך: וואוו, אם אני צריך כל כך לסבול בשביל המטרה הזו, אולי אני בכלל לא רוצה אותה. או יותר גרוע, אולי אני בכלל לא יכול להגיע אליה. או יותר גרוע, אולי אני בכלל לא יכול להגשים את הרצונות שלי.
ממש חיבור בין הצלחה, בין הגשמת רצון, לבין סבל, מאבק וחוסר יכולת.
ובגלל ההבנה הזו, מה שאני עושה במצבים כאלו זה:
דבר ראשון, אני בודק, של מי הרצון? שלי או של הילד? אני לא רוצה שהילד שלי יסתובב עם תחושת כישלון, תחושה שהוא לא מצליח להשיג רצון, בגלל רצון שהוא אפילו לא שלו. כי שלב ראשון בהשגת רצון זה באמת לרצות אותו. שיהיה רצון הלב.
ואם זה באמת הרצון שלו ואנחנו שם רק לתמיכה, אז דבר שני שאני עושה, אני תמיד שואל את הילד: מה אתה צריך ממני? להתערב או לא? להזכיר או לא? ובכלל, איך אני יכול לתמוך בך? תנחה אותי.
דבר שלישי – אני מנסה שלא להזכיר את המטרה, את הרצון, ברגעי משבר. לא משם אני עוזר לילד לשאוב את המוטיבציה. אלא נמצא איתו בקושי בזמן הזה, ולהיפך, נותן לגיטימציה להישבר, לכאוב, להתייאש, להרגיש את מה שעולה בדרך.
כלים להתמודדות עם הרגש, היכולת להרגיש, להיות עם רגשות שעולים בדרך, לא פחות חשובים מכלים להגשמת הרצון, ולפעמים מתן מקום לרגשות שבדרך, זה מה שהילד צריך, בשביל להמשיך בדרך לרצון שלו, ואפילו לעשות קפיצת גדילה שם.
אנחנו שם לתמוך לאהוב לחבק להיות ביחד. הרצונות הם שלהם. ומותר להם להחליף אותם ולהשתנות. הם צעירים ומשתנים כל הזמן מדרך הטבע. היכולת להרגיש, זה לתת להם כלי שתמיד יהיה איתם.
כנות – ללכת בעקבות רצון.
בתמונה:אחת המורות שלי בדרך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *