כמי שמלווה אנשים ועסקים בדרך שלהם לבטא את עצמם החוצה, אני שם לב שאחד המעצורים הכי גדולים ומשמעותיים בדרך, זה המקום של “חוסר ביטחון עצמי”, מושג שכולנו מכירים:
חוסר ביטחון עצמי בזוגיות, במקום העבודה, בשיווק של העסק שלנו, במיניות, בשירה, בריקוד, או בכל נושא אחר.
אבל מה זה בעצם המושג הזה? חוסר ביטחון עצמי? ממה הוא מורכב?
חוסר ביטחון עצמי, אלו בעצם מחשבות, קולות פנימיים, דיאלוג פנימי שמספר לנו שאנחנו לא מספיק טובים במה שאנחנו עושים.
שאנחנו לא מספיק ברורים.
לא נראים מספיק טוב.
לא יודעים מספיק.
לא מספיק מקצועיים.
כשחוסר הביטחון העצמי, הרבה פעמים מתחפש למודעות עצמית.

ומהו תפקידן של המחשבות האלו? במערכת גוף נפש שלנו?
תפקידן של המחשבות אלו הוא בעצם להגן עלינו מפני פגיעה, מפני כישלון, מפני התבזות חברתית.
כלומר, חוסר ביטחון עצמי נועד ליצור לנו ביטחון בחיים, ביטחון בתנועה שלנו, רק שהרבה מאוד פעמים, מתוך מודעות כנה לעצמנו וליכולות שלנו, המחשבות האלו יוצרות מצב של הימנעות. מצב של תקיעות. מצב שבו אני מוותר על הרצונות שלי, ועל דברים שמאוד חשובים לי, מהפחד שאני לא מספיק טוב.

ובגלל שאני עצמי סבלתי שנים מחוסר ביטחון, ונמנעתי מכל כך הרבה דברים שרציתי לעשות, רק מתוך הפחד שאני לא מספיק טוב, הכנתי מדריך לעבודה עם מחשבות של חוסר ביטחון, המדריך הזה לא ישנה באחת את כל המחשבות שלנו, אך אני בהחלט מאמין שעבודה איתו יכולה ליצור שינוי מהותי בחוסר הביטחון העצמי.

1. מחשבות של חוסר ביטחון עצמי כלוגיקה מחשבתית.
הדבר הראשון לשים לב אליו, כשאנחנו עובדים עם מחשבות של חוסר ביטחון עצמי, הוא למצוא את הלוגיקה עליה יושבות המחשבות שלנו.
נסו לדמיין אשכול ענבים, יש את הענף ויש את הענבים, ובהתאם הלוגיקה היא הענף, והמחשבות הן ענבים.
אני אתן דוגמא, נגיד שהענף הלוגי שלי הוא שאסור לטעות, שמי שטועה הוא לא מקצועי, שמי שטועה הוא לא טוב,
ועכשיו, יש לי המון מחשבות:
שאני מתבלבל, שאני לחוץ במילים, שכשאני שר אני לפעמים מזייף בצלילים, שיש לי לא פעם טעויות בעברית, שאני מתבלבל בין שלוש לשלושה.
אז ברור שאני לא אוכל לצלם סרטונים, או לכתוב פוסטים כך,
ולכן, אני נמנע.
העבודה שאני מציע לעשות היא למצוא את הענף, את הלוגיקה, במקרה הזה את הרעיון שאסור לטעות, שמי שטועה לא מקצועי, ולבדוק – האם זה נכון? האם אני מסכים עם הלוגיקה הזו? לבדוק מאיפה היא הגיעה, והאם היא מתאימה לאני מאמין שלי היום?
אני לדוגמא מבין היום, שבלי לטעות אי אפשר לצעוד, ואני בכלל כבר לא קורא לזה טעויות, אני קורא לזה התנסויות.
ברגע שמוצאים את הלוגיקה, ברגע שמשנים אותה, אנחנו מגלים שכל הענבים שיושבים על הענף הזה כבר לא רלבנטיים יותר, וכך בדיוק נעלמות להן המון מחשבות של חוסר ביטחון עצמי, כי ברגע שמצאנו את המקור שלהן, טיפלנו בכולן.

2. מחשבות של חוסר ביטחון עצמי כיצירת מצב רגשי.
אחת הסיבות שאנחנו משתמשים במחשבות של חוסר ביטחון זה על מנת להביא את עצמנו למצב רגשי, מצב רגשי שאנחנו מאמינים שמשרת אותנו.
לדוגמא אם אני אומר לעצמי הרבה פעמים שאני לא מספיק טוב, שאני קטן ולא שווה, שאני לא מסוגל, זה מביא אותי למצב של כעס. מצב שבו אני רוצה להוכיח שאני כן יכול. מצב רגשי שאני מכיר מהילדות שלי, שברגע שהיו אומרים לי שאני לא יכול, הייתי חייב להראות לכולם שאני כן יכול, ממקום כועס, ממקום מוכיח.
אבל היום כבוגר, כשראיתי מה הסיבה שאני משתמש במחשבות של חוסר ביטחון, כשגיליתי שאני בעצם רוצה להגיע למצב רגשי כזה, שאני מאמין שהוא זה שמביא אותי לפעולה,
אני יכול לראות שזה כבר לא עובד כך יותר.
שאולי כילד, הכעס הזה היה מניע אותי, אבל היום הכעס הזה שובר אותי, מדכא אותי.
ולכן אחרי שאני מחפש להבין איזה מצב רגשי יוצרות בי אותן מחשבות של חוסר ביטחון, אני בודק, האם המצב הרגשי הזה עדיין משרת אותי?
אני אתן פה דוגמא נוספת, כי זו נקודה מאוד חשובה בעייני, נגיד שהמחשבות האלו של חוסר ביטחון, של לא מספיק, יוצרות אצלי מצב רגשי של חוסר אונים. של מסכנות. ונגיד שאני יודע שהמצב הרגשי הזה של מסכנות, וחוסר אונים, שירת אותי הרבה בילדות, כי רק כשהייתי מסכן וחסר אונים ראו אותי, אהבו אותי, שמו אליי לב, ולכן אני משתמש במחשבות האלו בשביל להיות שם, אבל האם זה עדיין נכון בשבילי גם היום? האם גם היום מצב רגשי של חוסר אונים ומסכנות משרת אותי? האם גם היום רואים אותי רק אז? האם זה באמת מקדם אותי לעבר הרצונות שלי?
איתור המצב הרגשי הוא שלב קריטי בעבודה עם המחשבות של חוסר ביטחון עצמי, כי הרבה פעמים נגלה שאנחנו מכניסים את עצמנו למצבים רגשיים שפעם באמת שירתו אותנו, אבל היום הם כבר לא עושים את העבודה שאנחנו עדיין מאמינים שהם עושים.

3. מחשבות של חוסר ביטחון עצמי כהרגל.
הרגלים זה אחד הדברים החזקים ביותר בגוף האדם, אני נדהם מזה כל פעם שאני עושה פעולות אוטומטיות, בלי בכלל לשים לב שעשיתי אותן, כמו להחזיר את משקפי השמש שלי לנרתיק, או לנהוג הביתה, או רצף פעולות במטבח.
הרגליות זה כוח, והרגליות לא מגיעה רק בפעולה הרגלית, אלא גם במחשבות שלנו,
ומחשבות של חוסר ביטחון עצמי, הן פעמים רבות הרגל.
וכמו בכל עבודה עם הרגלים, נדרשת עבודה של תשומת לב, כלומר לשים לב, שבכל פעם שאני מתיישב לכתוב ,אני אומר לעצמי שאני לא מספיק טוב, או שבכל פעם שאני רואה את עצמי בסרטון, אני אומר “אוי, אני נראה נורא”.
ברגע שאני מזהה מחשבות שנובעות מתוך הרגל, אני קודם כל צובע אותן בתוך הראש שלי בצבע אדום, ומזהה בכל פעם שהן מגיעות.
ברגע שהן מגיעות אני אשכרה אומר להן, “תודה אבל אני לא זקוק יותר להרגל הזה”, ומחליף אותן במחשבה חדשה, כזו שמבוססת על תחושת גוף שלי באותו רגע, על מנת לייצב אותה בתוכי.
לדוגמא: “איזה נעים לי בכפות הרגליים כשאני כותב”,
או:
“כשאני רואה את עצמי בסרטון יש לי פרפרים בבטן”.
עבודה עם מחשבות של הרגליות היא עבודה שלוקחת זמן, אבל התוצאה מאד משתלמת.

אהובים, חוסר ביטחון עצמי אלו רק מחשבות.
זו לא האמת.
אף אחד בעולם הוא לא מספיק,
כל אחד מביא את מי שהוא,
וזה המון,
מקווה שהעבודה עם המדריך הזה תעזור לכם לעשות עבודה יסודית עם המחשבות של חוסר הביטחון העצמי,
ותעזור לכם להביא את עצמכם בביטוי מלא לעבר הרצונות והתשוקות שלכם.
בכנות – אוהב אתכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *